Wereldburgers

Kidsweek in de Klas Wereldburgers richt zich op wereldoriëntatie en burgerschap. In deze variant wordt begrijpend lezen ingezet als middel om leerlingen te helpen bij het verkennen van de wereld om hen heen en het ontwikkelen van kritisch burgerschap. De doelen voor gesprekken uit het domein mondelinge communicatie worden zo geïntegreerd in het burgerschapsonderwijs. Door te praten, lezen en nadenken over verschillende teksten, scherpen leerlingen hun eigen gedachten en meningen.

WERELDORIËNTATIE

Elke week staan er artikelen in Kidsweek die gaan over wat er in de wereld gebeurt. Van aardbevingen en vulkaanuitbarstingen tot discriminatie en politiek.
- Door de actualiteit in de lessen te betrekken, leren de leerlingen hoe een aardbeving ontstaat nadat zij daar net over hebben gelezen. Dit zorgt ervoor dat uw leerlingen extra betrokken zijn bij het onderwerp en nieuwsgierig zijn naar meer (achtergrond)informatie.
- De methode is kerndoeldekkend voor wereldoriëntatie.

burgerschap

Elke week staat ook burgerschap centraal.
- Leerlingen krijgen informatie over diverse onderwerpen, oefenen daarnaast begrijpend leesvaardigheden en vormen een eigen mening over een onderwerp.
- Alle bouwstenen van burgerschap komen in een schooljaar aan bod.
- 10x per jaar is er in Kidsweek een uitgebreide bijlage met burgerschapsartikelen waar we diverse lessen bij ontwikkelen.
- De methode is kerndoeldekkend voor burgerschap.

KIDSWEEK IN DE KLAS WERELDBURGERS HEEFT EEN LESPLAN DAT BESTAAT UIT VERSCHILLENDE LESSEN:

scoop6

LES 1: ACTUELE LES

In deze les staat een actuele tekst uit de Kidsweek centraal. Het doel is om kennis te vergaren over een onderwerp, maar leerlingen oefenen ook met begrijpend lezenvaardigheden.

scoop2

LES 2: WERELDORIËNTATIE ALGEMEEN BEGRIP (WO)

Een verdiepende les en verdiepende tekst bij de actualiteit. Leerlingen krijgen extra kennis en duiding bij de actualiteit. Er is een tekst voor groep 4, een tekst voor groep 5/6 en een tekst voor groep 7/8.

scoop4

LES 3: WERELDORIËNTATIE BEGRIJPEND LEESVAARDIGHEDEN (BEGRIJPEND LEZEN)

In deze les staan dezelfde teksten centraal als bij les 2. Bij deze lessen staan doelen voor begrijpend lezen centraal.

scoop

LES 4: BURGERSCHAP

In deze les staat er een burgerschapstekst centraal, passend bij het thema van die betreffende week. Deze tekst is vooral bedoeld om extra kennis op te doen, zodat leerlingen uiteindelijk een mening kunnen vormen over dit onderwerp (les 5). Daarnaast worden er in deze les begrijpend lezenvaardigheden geoefend.

scoop5

LES 5: MONDELINGE COMMUNICATIE (N.A.V. LES 4)

In deze les draait het om mondelinge communicatie. Wat vinden leerlingen van datgene wat ze in les 4 gelezen hebben? En hoe voeren ze daar met elkaar een goed gesprek over?

scoop1

LES 6: GESCHIEDENIS (WERELDORIËNTATIE)

In deze les gaan we in op de historie op het onderwerp dat centraal staat in het betreffende lesplan. uiteraard is deze les gericht op het opdoen van kennis, maar ook hier worden begrijpend lezenvaardigheden geoefend.

Toch kiezen voor één van de andere varianten?

Kidsweek in de Klas Compleet is de meest uitgebreide vorm van onze methode. We integreren vier vakgebieden in deze methode: begrijpend lezen/luisteren, wereldoriëntatie, burgerschap en schrijfvaardigheid. Het stelt leerlingen in staat om hun kennis van de wereld op te bouwen door te leren van auteurs en journalisten en gesprekken te voeren over actuele en verdiepende onderwerpen. Deze aanpak helpt kinderen om hun begrips- en schrijfvaardigheden te ontwikkelen. De lessen zijn waar nodig uitgewerkt in het Expliciete Directe Instructiemodel en zijn geschikt voor groep 4 tot en met 8. De nieuwsgierigheid wordt geprikkeld door de actualiteit. Leerlingen willen weten hoe het zit. Daarnaast bevordert het kritisch burgerschap door kinderen aan te moedigen hun eigen gedachten en meningen te vormen door te praten, lezen en nadenken over verschillende onderwerpen.

Kidsweek in de Klas Begrijpend lezen. In deze variant staan betekenisvol begrijpend lezen en schrijven centraal, gebaseerd op actualiteit en verdiepende kennis. Leerlingen leren door middel van expliciet onderwijs begrijpend leesvaardigheden. Terwijl ze de inhoud leren begrijpen, worden ze zich bewust van aanpakken die helpen bij het begrijpen en duiden van teksten. Deze aanpak stimuleert nieuwsgierigheid en zorgt ervoor dat leerlingen altijd willen weten hoe het zit.

Arrow-up